الثلاثاء، 11 أغسطس 2015

ازاز خاص

اتولدت بنظر 6/6 وكان بيجيلى خاطر وانا صغير ان النظر الى ما لانهايه يعنى لو مفيش عمارات ولا شجر كان زمانى شوفت اخر الدنيا كنت بقول ليه الصقر متميز بالنظر ؟
يفرق عنى فى ايه ...لو مفيش العماره الطويله اللى قدام بيتنا دى كان زمانى بشوف الهرم .
كنت بستغرب اللى بيلبسوا "نظارات" ومش عاف بيحسوا بايه يعنى ؟
يعنى ايه نظر ضعيف مش حاسس الاحساس ده !
كنت مفكر بيعملوا كدا عشان يلحقوا التخته الاولى فى الفصل "حجه عنى"
ايه الفرق بين ازاز شباك العربيه وازاز النضاره ....كان سوال بيلح عليا
مكنتش متخيل فى يوم من الايام انى ممكن احس احساس ضعف النظر ...طعا احساس تافه وملايين البشر عايشين بنظارات بس انا حبيت اول تدوينه على المدونه دى بعد اما التانيه قفلت لقله المشاراكات تكون عن نظارتى
كان اول مره احسه كان فى درس رياضه وكنت قاعد فى وسط الفصل كدا
كنت بحسب الناس كلها زيي فى النظر العالم هو اللى باهت ومزغلل العيب مش منى انا ...! 
الاستاذ وقفنى احل مسأله طبعا انا بشوف بصعوبه جدا قلت على الاتنين تسعه و على السته تلاته الفصل كله قعد يضحك عليا
ضحكت معاهم طبعا والاستاذ الله يسامحه قعد يتريق لكن انا من طبعى مبيهمنيش رأى حد "وده حقيقى" مش عنتريه
انا فعلا صعب اسمع رأى او نصيحه حتى لو صح
واما روحت قلت لابويا ....مصدقنيش وبيحسبنى عايز البسها تغيير
جابلى نظاره حفظ نظر ...لبستها محستش بتغيير فقولت خلاص العيب مش منى العالم اللى كدا يا اخى اعمل ايه ؟
روحت الدرس قعد ورا مشفتش برضو ..!
روحت لابويا خدنى للدكتور وبعد الكشف
الدكتور قالى انت عايش ازاى يا بنى بجد ؟
قلتله عادى كنت مفكر العالم اللى مزغلل ادانى النظاره اللى بيكشف عليا بيها وقالى ايه رايك
حسيت بجد ان العالم حلو كل حاجه حلوه لوحه سوره الفلق اللى فى العياده بتلمع جدا
ابويا شكله حلو واخواتى ....الناس بتلمع
عملت النظاره واخترت الشنبر روحت البيت قعد اذاكر الكلام اللى فى الكتاب واضح
نزلت الصبح
الاشجار خضرا و السما زرقا
الحياه اجمل من ورا ازاز النظاره اللى اكتشفت انه مختلف تماما عن ازاز العربيه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق